تبلیغات
www.mahdiblog.com امام مهربان - رمضان با آیات مهدوی قرآن کریم (2)



عضویت در خبرنامه وبلاگ

نشانی ایمیل خود را در اینجا ثبت کنید تا آخرین مطالب وبلاگ به طور خودکار برایتان ایمیل شود.




منوی تصویری وبلاگ
جشنواره وبلاگ نویسی مهویت


برای آشنایی با جشنواره وبلاگ نویسی از طرف کانون خادم الرضا و چگونگی شرکت در برنامه های آن بر روی تصویر بالا کلیک کنید.

موتور جستجو ...


نوای وبلاگ



رمضان با آیات مهدوی قرآن کریم (2)

در سوره القصص آیه پنجم جامعه مهدوی آخرالزمان مورد تبیین قرار گرفته است در این آیه می خوانیم: 

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ 

و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم خداوند در این آیه مظلومان و پیشواری آنان را وارث زمین معرفی کرده است. 

طبق روایات بسیاری ، این آیه در حق مصلح جهان حضرت بقیه الله الاعظم نازل شده که در آخرالزمان قیام کرده، بساط ننگین ظلم و بیدادگری را درهم خواهد پیچید و پرچم عدالت را در سرتاسر جهان به اهتزاز در خواهد آورد و به تکتازی فرعونیان خاتمه خواهد داد.
 
قرآن کریم پیوسته در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر كفر بشارت هایی داشته است و برای همه انسانهای آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و بر چیده شدن بساط ظلم و جور نوید داده است. 

در روایات و اخبار حضرات ائمه معصومین (ع) این آیه دربارة ظهور و بروز 
چنین حكومتی ، تفسیر شده است كه از ان جمله امیر المؤمنین (ع) چنین می فرماید : دنیا پس از چموشی و سركشی همچون شتری كه از دادن شیر به بچه اش خودداری می كند به ما روی می آورد و 
سپس همین آیه مورد بحث را تلاوت فرمود. 

بی تردید وقتی امام علی (ع) از تعبیر روی آوردن دنیا به ما استفاده می کند و قرآن کریم نیز از کلمه بقیة الله به عنوان کسی که آینده جهان به دست اوست یاد کرده است منظور امام مهدی موعود(عج) است که در احادیث بسیاری توسط ائمه بزرگوار نوید داده شده است.

درحدیث دیگری از تفسیر نور الثقلین، ترجمه جواد حسینی آمده است كه امام علی (ع) پیرامون آیه پنجم سوره قصص می فرماید : 
این گروه آل محمِد (ص) هستند، خداوند ، مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری كه بر آنان وارد می شود بر می انگیزد و به آنها عزت می دهد و دشمنانشان را خوار وذلیل می كند.

كلمة مْستَضعُف از ماده ضعف به معنای ناتوانی است، ولی وقتی این كلمه به باب استفعال می رود به معنی كسی است كه او را به ضعف كشانده و در بند و زنجیر و ناتوانی نگاه داشته اند بنابراین مستضعف كسی نیست كه ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت و نیرو باشد بلكه كسی است كه نیروهای بالفعل و بالقوه دارد اما ازناحیه ظالمان جباران سخت در فشار قرار گرفته ولی با این حال در برابر بند و زنجیری كه بر دست و پایش نهاده اند تسلیم نیست و پیوسته تلاش میكند تا زنجیر ها را بشكند و آزاد شود . 

خداوند به چنین گروهی وعده یاری و حكومت در زمین داده است، نه افراد بی دست و پا و ترسو كه حتّی حاضر نیستند فریادی بكشند تا چه رسد به اینكه پا در میدان مبارزه بگذارند . 

منبع: آینده روشن

تاریخ: شنبه 30 مرداد 1389
عنوان گروه : مقالات مهدوی ،